Fremtidens arbejdsform

Den måde vi arbejder på, har ændret sig i takt med de teknologiske fremskridt. Vi har fået værktøjer til at arbejde mere effektivt og produktivt.

Fremtidens arbejdsform

Af Louise Lykke Nielsen, marketingkonsulent, MicroPartner

En ny teknologisk virkelighed 

Den måde vi arbejder på, har ændret sig i takt med de teknologiske fremskridt. Vi har fået værktøjer til at arbejde mere effektivt og produktivt. Men hastigheden kan gøre det svært for både virksomheder og medarbejdere at følge med. Virksomheder er nødt til at tilpasse sig og til at lave nye processer, finde nye markederindgå nye partnerskaber og lave nye forretningsmodeller. For medarbejderne betyder det, at de skal give slip på ”plejer-mentalitet” og kontinuerligt tilegne sig ny viden hurtigt. 

De virksomheder som vækster og har succes, er dem, som forstår de kræfter, der driver forandring og hvad de betyder for arbejdspladsen.  

Kunstig intelligens (AI) og ”Machine Learning” 

Information bliver i dag skabt hurtigere end nogensinde før. Evnen til hurtigt at skabe indsigt og handling ud af information, er blevet nøglen til stort set alt: innovation, øget produktivitet, forståelse af nye kunder, markedsudvidelse og meget mere.  

Virksomheder har aldrig før haft adgang til så mange informationer om kunder, produkter, drift og markedsforhold som nu. Men langt fra alle virksomheder har formået at udnytte den viden og omsætte den til handling. Her kan ”cloud-scale computing”, kunstig intelligens også kaldet AI (Artificial Intelligence) og ”machine learning” være værdifulde midler til at få en konkurrencemæssig fordel. 

Kunstig intelligens vil transformere arbejdspladsen fremover og give virksomhederne mulighed for at udrette endnu mere. ”Machine learning” og kunstig intelligens vil gøre det muligt at analysere store mængder af data hurtigt og opdage sammenhænge, som vil være svære for mennesker at opdage. Kunstig intelligens bliver i dag brugt til at hjælpe læger med at diagnosticere og advokater med at søge efter præcedens i store databaser; et arbejde som nu tager sekunder at udføre frem for dage eller uger. Helt simpelt kan machine learning” og kunstig intelligens også bruges hvis samme kunde altid betaler for sent. Her vil systemet foreslå en kortere betalingsfrist på den pågældende kunde. 

Kunstig intelligens vil også hjælpe os med vores mest kostbare vare; nemlig tid. Snart vil digitale assistenter kunne forudse vores behov, hjælpe os med at styre vores kalender og tid, forberede os før møder, hjælpe os når vi planlægger sociale aktiviteter, svare på vores kommunikation og videresende den, samt køre vores biler.  

Livslang læring 

Når teknologien kan erstatte mange rutineopgaver og hjælpe med de komplekse opgaver, bliver behovet for den kreative menneskelige hjerne større. Flere virksomheder har opdaget, at medarbejdere som besidder egenskaber som fantasi, empati, kreativitet og opfindsomhed er kilden til succes. Men for at begå sig på fremtidens arbejdsmarked, er forandringsparathed måske den vigtigste egenskab. Behovet for at kunne tilegne sig ny viden hurtigt og omsætte den, er nødvendigt for at kunne begå sig på fremtidens arbejdsmarked.  

De digitalt indfødte generationer 

Også inden for arbejdsstyrken medfører det teknologiske fremskridt forandringer. De nye generationer er ”digitalt indfødte”. De er vokset op med mobiltelefoner og tablets, og er vant til at bruge dem, og til at være online. De er hurtige til at tage teknologien til sig og bruge den. 

Og hvilken betydning har det for virksomheder? De nye generationer udgør allerede en stor del af arbejdsstyrken og vil kun vokse over de kommende årDet stiller krav til virksomhederne, fordi de nye generationer har en ny tilgang til det at arbejde. De forventer fleksibilitet for hvor og hvornår de arbejder. De ønsker ikke nødvendigvis at arbejde ved samme skrivebord hver dag. De har en mere flydende tilgang til arbejdet. De vil have muligheden for at arbejde andre steder fx i kantinen eller i mødelokalet, på cafeer, på forretningsrejsen og ikke mindst hjemme.  

Virksomhedernes succes afhænger af deres evne til at håndtere ny teknologi, nye generationers krav og medarbejdernes kontinuerlige læring. Virksomhederne skal kunne levere et moderne arbejdsmiljø, hvor medarbejderne kan arbejde sikkert sammen på forskellige tidspunkter og fra forskellige lokationer. Det betyder, at medarbejderne skal kunne kommunikere med hinanden og kunne tilgå virksomhedens filer og data – uanset hvor de befinder sig. Og i disse klimabevidste tider, er det godt at spare en flyrejse, når mødet kan klares over computeren.  

Fremtidens arbejdsform og arbejdsredskaber 

Microsoft tilbyder forskellige produkter, som allerede gør det muligt for virksomheder at udnytte teknologien til egen fordel. Dermed kan de skabe fremtidens arbejdsform, hvor medarbejderne uanset generationsmæssige tilhørsforhold og placeringer i verden kan arbejde sikkert sammen, når de vil, og hvor de vilOg med brug af kunstig intelligens og ”machine learning”, kan virksomheder få en værdifuld indsigt, som i sidste ende kan give dem en konkurrencemæssig fordel 

Microsoft 365 er Microsofts it-platform i skyen. Microsoft 365 er en samlet, intelligent løsning med Office 365, Windows 10 og Enterprise Mobility + Security.  

Microsoft Teams giver mulighed for at kunne arbejde sikkert sammen. Medarbejderne kan blandt andet planlægge og afholde online møder, dele filer og chatte sammen, uanset hvor de befinder sig.  

Microsoft Dynamics 365 er en cloud-baseret platform, som sammensmelter ERP og CRM. Dynamics 365 består af en række intelligente applikationer til håndtering af forretningsprocesser inden for Sales, Customer Service, Finance and Operations, Field Service, Project Service Automation, Marketing, Business Central, Talent, RetailArtificial Intelligence og Mixed Reality. 

Denne blog er inspireret af The Future of Work – empowering people and organizations to achieve more.