Hvad er en god CRM-strategi?

CRM-strategi

CRM er en forkortelse for Customer Relation Management, og med den rette CRM-strategi bliver det muligt for virksomheder at tiltrække nye kunder samt vedligeholde og styrke de kunderelationer, man har.

Matthijn Hoogenboom

Af Matthijn Hoogenboom, salgsdirektør, MicroPartner

Hvad er en god CRM-strategi?

CRM er en forkortelse for Customer Relation Management, og med den rette CRM-strategi bliver det muligt for virksomheder at tiltrække nye kunder samt vedligeholde og styrke de kunderelationer, man har.

CRM-strategien skal sikre en loyal og effektiv kundeservice på alle relevante touch-points i kunderejsen.

Derfor skal man have en CRM-strategi

En god kundeoplevelse sikrer, at kunden kommer igen. En CRM-strategi gør det muligt for virksomheder at møde deres kunder, hvor de er, samt bevare det fulde overblik over kundernes interaktion med virksomhedens produkter, ydelser, marketingkampagner mm.

Det betyder altså, at en effektiv CRM-strategi gør det muligt at holde kunderne tæt samtidig med, at man binder dem sammen med de mest relevante salgs-, marketing- og kundeserviceafdelinger.

Sådan fastlægger man den bedste CRM-strategi

Nøgleordet for CRM-strategi er… kunden! Det er kunden, som bør være i centrum og dermed også denne, som strategien skal rette sig efter.

Vi kommer her med 4 gode råd til, hvordan man fastlægger den bedste CRM-strategi.

  • 1. Formuler strategiens vision

    En strategi kommer sjældent godt i mål uden en vision. Formuler derfor strategiens vision. Hvad vil I gerne opnå? Højere kundetilfredshed, højere gensalgsrate eller noget tredje?

    Husk, at strategien ikke er et mål i sig selv, men en del af virksomhedens overordnet strategi.

  • 2. Definer målgruppen

    Det er helt essentielt, at man forstår sin kunde. Skab et billede på den ideelle kunde og tænk over følgende: hvad fortrækker kunden? Hvilke interesser har kunden? Tænk også over de demografiske faktorer såsom alder, køn, civilstatus og lokation.

    Jo flere detaljer, des bedre kender I jeres kunde og kan skabe en CRM-strategi, der giver mening for begge parter.

  • 3. Analyser kunderejsen

    Det er alfa og omega, at I kender kundens rejse og dermed interaktion med jeres virksomhed på alle tidspunkter – før, under og efter et køb.

    Find de vigtigste touch points og tænk over, hvordan disse interaktioner kan effektiviseres.

  • 4. Implementer et CRM-system

    Vi plejer at sige, at CRM-strategi både er et system og en forretningsstrategi.

    Et CRM-system gør det nemmere at implementere den nye strategi, på en måde så alle parter kan følge med digitalt.


CRM-strategien skal sikre en loyal og effektiv kundeservice på alle relevante touch-points i kunderejsen.

Lad os hjælpe jer med at sammensætte en CRM-strategi

Man kan sagtens lave en CRM-strategi internt i virksomheden, men det kan være en ressourcekrævende opgave, der tager masser af tid. Hos MicroPartner har vi mange års erfaring med at knytte virksomheder og kunder tæt sammen gennem effektive CRM-strategier, hvor både kunde og virksomhed drager fordel af det. Skal vi også hjælpe din virksomhed godt på vej?

Ring til os i dag på: 70 88 51 16 – så tager vi en snak om jeres nye CRM-strategi.

Vil du vide mere?

+45 4345 0660

Fandt du ikke det, du ledte efter?

X