CRM-overvejelser
Det kan virke uoverskueligt at skulle implementere et CRM-system. Derfor har vi samlet en række faktorer, som vi anbefaler, at I tager med i jeres CRM-overvejelser:
Dynamics 365
I bør begynde jeres CRM-overvejelser med hvilken Dynamics 365 applikation eller applikationer, der bedst matcher jeres behov. Vi hjælper naturligvis gerne med at afdække jeres behov, og med at give jer en forståelse for, hvad de forskellige applikationer kan.
Add-ons og integrationer
Den næste CRM-overvejelse er jeres behov for integrationer. CRM kan integreres med ERP-systemer, både Business Central og andre ikke-Microsoft produkter, og med eksterne systemer som fx portaler eller interne databaser.
CRM kan integreres med fx produkter som Office 365 og alle de underliggende programmer så som Outlook, Excel, Word, One Note og mere.
Vi hjælper gerne med at afdække jeres behov og give jer en forståelse for, hvad I kan opnå med integrationer og/eller add-ons.
Jeres processer og Change Management
Den næste CRM-overvejelse handler om, hvordan I får dokumenteret jeres eksisterende processer, som skal indgå i CRM-systemet fx:
- Salg
- Tilbud
- Ordrer
- Marketing
- Kundeservice
- Aktiviteter (fx møder, opgaver, e-mails)
- Projektstyring
- Field Service
Alle processer skal afdækkes således, at vi forstår, hvordan I håndterer jeres processer på nuværende tidspunkt, og hvordan de kan håndteres i CRM. Herefter bør I overveje om det er systemet eller processerne, der skal tilpasses – eller begge dele.
Dokumentation af processer er noget, I sagtens selv kan gøre, men eftersom vi har prøvet det mange gange, kan vi hjælpe jer med det. Resultatet kan give os et billede af, om I har behov for Change Management. Vi ser ofte et ønske om at kopiere gamle systemers virke over i et nyt system, hvilket sjældent er hensigtsmæssigt. Det at implementere et nyt CRM-system er en god mulighed for at rydde op i uhensigtsmæssige processer.
Change Management
Når man implementerer et nyt CRM-system, så ændrer organisationen oftest eksisterende forretningsgange og udvikler nye processer. Det kan fx være nye måder at interagere med kunden på og måske nye segmenteringsmuligheder. Virksomheden forandrer sig og det er her, at Change Management eller forandringsledelse kommer ind.
Erfaring har vist os, at Change Management og uddannelse er de primære faktorer, når man skal forankre forandringer i organisationen og have succes med det. Vi er klar over, at værdien af løsningen ofte står og falder med denne forandring. Derfor rådgiver vi om Change Management/forandringsledelse. Vi tager både afsæt i teoretiske modeller og i 19 års erfaring med, hvad der virker i praksis i forskellige brancher.
Hvis I har behov for at implementere ERP/økonomisystem, anbefaler vi, at I læser ERP-overvejelser her.
Tilpasninger
Når man installerer Microsoft Dynamics 365-løsninger, er de altid standard out-of-the-box løsninger med Microsofts terminologi og processer.
Den er derfor ikke tilpasset jeres virksomhed, jeres terminologi eller processer. Måske arbejder I med termen klienter og ikke kunder? Måske har I flere forskellige salgsprocesser med deres egne betegnelser? Eller måske har I behov for yderligere funktioner og integrationer, som passer netop til jeres behov?
Tilpasninger giver en bedre bruger- og kundeoplevelse, fordi de tager udgangspunkt i jeres forretning og kundeoplevelsen.
Tilpasninger kan være enkle såvel som omfattende og bør være en del af jeres CRM-overvejelser.
On-premise eller cloud
Dynamics 365 kan køre både som en on-premise eller cloud-løsning, hvilket er vigtigt at tage med i jeres CRM-overvejelser.
Cloud
En fordel ved at køre Dynamics 365 som cloud-løsning er, at den er fuldstændig integreret med andre cloudløsninger fra Microsoft fx Teams, SharePoint, Exchange, Azure Functions, Power Apps og Power BI.
Derudover bliver Cloud løsningen automatisk opdateret og disse opdateringer kommer typisk hver 3. måned og sørger for, at I altid er på den nyeste version med høj sikkerhed fra Microsoft. Cloud-løsningen er derfor den løsning, der er mest fremtidssikret.
En anden fordel er, at det ofte vil være billigere, da I slipper for server omkostninger. Med cloud-løsningen er det let at etablere en såkaldt sandkasse (testdatabase), hvor I kan teste nye funktionaliteter og/eller køre uddannelse i systemet. I skal dog være opmærksomme på, at I skal teste tilpasninger i systemet i forhold til automatiske opdateringer og i nogle tilfælde skal tilpasningerne rettes.
On-premise
Fordelen ved on-premise løsningen er, at den ligger i det lokale miljø, heraf betegnelsen on-premise. Når løsningen ligger lokalt har I større indflydelse på performance og sikkerhed. I vedligeholder selv on-premise og kan selv bestemme, hvornår I vil køre opdateringer.
Om det er cloud eller on-premise, der er det rigtige for jer, kan være helt individuelt. Måske har I allerede truffet en beslutning i virksomheden om, at hos jer kører I kun cloud eller kun on-premise. Uanset hvad så rådgiver vi jer gerne om de forskellige løsninger.
Vil du vide mere?
+45 4345 0660
Driftsomkostninger og licenser
Dynamics 365 kommer med flere licensløsninger, som passer til jeres behov. At rådgive om de rette licenser kræver indsigt, da der er mange forskellige parametre, der spiller ind. Fx kan det at kombinere forskellige licenser betyde, at prisen pr. måned bliver billigere. Den indsigt har vi.
Licenspriserne bør være med i jeres CRM-overvejelser, da de skal være en del af jeres totale driftsomkostninger. Dertil kommer løbende vedligeholdelse, videreudvikling af systemet samt support.
Budget
Den sidste CRM-overvejelse handler om budget. Vi bliver tit spurgt: Hvad koster et CRM-system? Men spørgsmålet kunne lige så godt være: Hvad koster en bil? For som med biler, kan I få et CRM-system i forskellige prisklasser. Prisen afhænger af mange forskellige parametre bl.a. hvilken type licens har I behov for, hvor mange brugere skal bruge løsningen, hvilke tilpasninger og integrationer har I brug for etc.
I bør derfor overveje, hvad jeres budget er.
Kontakt os for at høre nærmere eller for en personlig demonstration
Vores team af erfarne og dedikerede konsulenter står altid klar til at hjælpe og vejlede dig, så du kan træffe den bedste beslutning. Uanset om du har brug for rådgivning, eller hvis du ønsker at få en personlig demonstration, så er vi klar til at hjælpe.
Kontakt os i dag via formularen , og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.
Du er også velkommen til at kontakte os direkte på Tlf.: 70 87 05 40.