Hvilke ERP-overvejelser bør man gøre sig, før man implementerer et ERP-system?
ERP-overvejelser
Det kan virke uoverskueligt at skulle implementere et ERP-system. Derfor har vi samlet en række faktorer, som vi anbefaler, at I tager med i jeres ERP-overvejelser:
Hvad er et ERP-system?
Vil du vide mere?
+45 43 45 06 60
Hvad er Navision?
Hvad kan Business Central?
Hvad Business Central kan i standardløsningen?
Jeres første ERP-overvejelse bør være, hvad Business Central kan i standardløsningen. Fx har Business Central indbygget CRM-funktionalitet, som for visse virksomheder let kan understøtte deres CRM-behov. Hvis jeres salgsprocesser er mere langsigtede, kan I med fordel overveje Dynamics 365 Sales i kombination med Business Central.
I bør også overveje, om der er andre Dynamics applikationer, som I ønsker at implementere sammen med Business Central. Vi hjælper gerne med at afdække jeres behov, og med at give jer en forståelse for, hvad Business Central og de forskellige applikationer kan.
Dynamics 365
Business Central ERP
Hvilke add-ons og integrationer har I mulighed for at bruge?
Add-ons og integrationer
Den næste ERP-overvejelse omhandler add-ons og integrationer. I har fx mulighed for at bruge Office 365 og Teams, Power Apps samt 3-parts systemer kaldet add-ons som fx Flexfone og Bisnode.
Et eksempel på en integration er Power Apps. Power Apps er et spændende værktøj, der giver mulighed for at bygge skræddersyede virksomhedsapps – helt uden brug af kode. I kan bruge Power Apps til at understøtte flere processer, der involverer workflow, automatisering, data visualisering, rapportering og samarbejde.
Et eksempel på en add-on er Continia Document Capture, som er et dokumenthåndteringsmodul, hvor I kan strømline og automatisere alle trin i den daglige håndtering af dokumenter. Det gælder alt fra modtagelse og registrering af et dokument til godkendelse, bogføring og fremsøgning af dokumenter fra det digitale arkiv. Via Continia Document Capture kan I scanne fakturaer, så de ryger direkte ind i Business Central.
Et andet eksempel på en integration er en tidsregistreringsportal, altså Microsoft Portals, hvor medarbejdere kan registrere timer og som herefter ryger direkte over i Business Central fx mhp. projektstyring, fakturering og/eller lønberegning.
Add-ons
Produkter
Hvilke processer skal håndteres i Business Central?
Jeres processer og change management:
Den næste ERP-overvejelser handler om, hvordan I får dokumenteret jeres eksisterende processer, som skal indgå i ERP-systemet fx:
- Salgsprocesser
- Købsprocesser
- Finansprocesser
- Lagerhåndtering
- Projektstyring
- Produktionsstyring
Alle processer skal afdækkes således, at vi forstår, hvordan I håndterer disse processer på nuværende tidspunkt, og hvordan Business Central kan optimere processerne. Samtidig bør I overveje, om det er systemet eller processerne, der skal tilpasses.
Dokumentation af processer er noget, I sagtens selv kan udarbejde, men eftersom vi har prøvet det utallige gange, hjælper vi gerne. Resultatet af denne del af ERP-overvejelserne kan give os et billede af, om I har behov for Change Management. Vi ser ofte et ønske om at kopiere gamle systemers virke over i et nyt system, hvilket sjældent er hensigtsmæssigt. Dét at implementere et nyt ERP-system er ofte en god mulighed for at rydde op i processerne.
Vi ser også tit, at nye systemer gør mange manuelle processer overflødige. Fx kan Business Central hjælpe jer med at blive papirløs, da alle dokumenter kan ligge digitalt i systemet.
Change Management
Når man implementerer et nyt ERP-system, ændrer organisationen oftest eksisterende forretningsgange og udvikler nye processer. Det kan være nye måder købsprocesser eller nye måder at styre lageret på. Virksomheden forandrer sig forandringsledelse eller Change Management spiller en vigtig rolle her.
Erfaring har vist os, at Change Management og uddannelse er de primære faktorer, når man skal forankre forandringer i organisationen og have succes med det. Vi er klar over, at værdien af ERP-systemet ofte står og falder med denne forandring. Derfor rådgiver vi om Change Management og forandringsledelse. Vi tager både afsæt i teoretiske modeller og i mere end 20 års erfaring med, hvad der virker i praksis i forskellige brancher.
Hvis I har behov for at implementere CRM, kan I med fordel læse CRM-overvejelser.
Book møde her
Business Central ERP
Indhent tilbud her
Hvilke tilpasninger har I brug for i forhold til de processer, som skal håndteres i Business Central?
Tilpasninger
Når man installerer Business Central, er det altid en standard out-of-the-box løsning med Microsofts terminologi og processer.
Med andre ord er den ikke tilpasset jeres virksomhed, jeres terminologi eller processer, og vil ikke bringe den værdi til jeres forretning, som man vil kunne opnå med et tilpasset system. En af de klare fordele ved Business Central er, at løsningen kan tilpasses nærmest uendeligt, så den passer til jeres behov og jeres processer.
Tilpasninger giver både en bedre bruger- og kundeoplevelse, fordi de tager udgangspunkt i jeres forretning og kundeoplevelsen.
Tilpasninger kan være enkle såvel som omfattende og bør være en del af jeres ERP-overvejelser.
Book en DEMO her
Ønsker I on-premise eller cloud – eller en hybrid?
On-premise eller cloud
Business Central kan køre både som en on-premise eller cloud-løsning, hvilket er et vigtigt område at tage med i jeres ERP-overvejelser. Som udgangspunkt har alle virksomheder ”dual rights”, hvilket betyder, at I selv kan bestemme, om I vil have en cloud-løsning eller en lokal installation – eller en hybrid-løsning. MicroPartner hjælper jer gerne med at afdække jeres behov og finde frem til den bedste løsning.
Cloud
Fordelen ved at køre Business Central som cloud-løsning er, at I ved hvad den koster, og at der ikke er opstartsomkostninger som fx serverinstallation.
Derudover bliver Business Central løbende automatisk opdateret. Opdateringerne kommer typisk hver 6. måned og sørger for, at I altid er på den nyeste version med høj sikkerhed fra Microsoft. Cloud-løsningen er derfor den løsning, som er mest fremtidssikret. En anden fordel er, at det ofte vil være en billigere løsning, da I slipper for server omkostninger. Med cloud-løsningen er det let at etablere en testdatabase eller en såkaldt sandkasse, hvor I kan teste nye funktionaliteter og/eller køre uddannelse i systemet.
I forhold til de automatiske opdateringer skal I være opmærksomme på, at I skal teste jeres egne tilpasninger i systemet i forhold til opdateringer og i nogle tilfælde skal tilpasningerne rettes.
On-premise
Fordelen ved on-premise løsningen er, at den ligger i det lokale miljø, som I selv kan styre. Fx har I større indflydelse på performance og sikkerhed. I vedligeholder selv on-premise og kan selv bestemme, hvornår I vil køre opdateringer.
Med On-premise er det også let at etablere en testdatabase eller en såkaldt sandkasse, hvor I kan teste nye funktionaliteter og/eller køre uddannelse i systemet.
Om det er cloud eller on-premise eller en hybrid, der er det rigtige for jer, kan være helt individuelt. Måske har I allerede truffet en beslutning om, at I kun kører cloud eller kun on-premise. Uanset hvad så rådgiver vi jer gerne om de forskellige løsninger.
Book en DEMO her
Hvilke ønsker har I til rapportering?
Muligheder og behov for rapportering
Den næste ERP-overvejelse, er hvilket rapporteringsbehov I har. Måske er I allerede vant til at arbejde med forskellige typer af rapporter?
Business Central leveres med en gratis Power BI-licens, som giver jer mulighed for at lave flotte visuelle rapporter. Hvis I ikke har erfaring med Power BI, anbefaler vi altid en gennemgang af mulighederne med Power BI samt evt. uddannelse i at lave rapporter. Da opsætning af rapporter som regel ikke er noget, man laver så tit, kan det ofte betale sig at få os til at opsætte disse rapporter.
Ud over Power BI leveres Business Central med en kontoskema funktionalitet, hvor vi kan tilpasse Business Centrals’ standard rapporter fx resultatopgørelse og balance.
Power BI
Vil du vide mere?
+45 43 45 06 60
Hvilke driftsomkostninger og licenser kræver Business Central?
Driftsomkostninger og licenser
Business Central har mange licenstyper, som også skal med i jeres ERP-overvejelser. Vi analyserer altid jeres behov, før vi anbefaler jer hvilken type licens, I har behov for. Fx kan en kombination af forskellige licenser betyde, at prisen pr. måned bliver billigere.
Licenspriserne bør derfor være med i jeres ERP-overvejelser, da de vil være en del af jeres totale driftsomkostninger. Dertil kommer løbende vedligeholdelse, videreudvikling af systemet og support.
Vil du vide mere?
+45 43 45 06 60
Vores projektmodel
Hvad er jeres budget?
Budget
Den sidste ERP-overvejelse handler om budget. Vi bliver tit stillet spørgsmålet: Hvad koster implementering af et ERP-system? Men spørgsmålet kunne lige så godt være: Hvad koster en bil? For ligesom med biler, kan I få et ERP-system i forskellige prisklasser. Prisen afhænger af mange forskellige parametre bl.a. hvilken type licens har I behov for, hvor mange brugere skal bruge løsningen, hvilke tilpasninger og integrationer har I brug for etc.
I bør derfor overveje, hvad jeres budget er.
Kontakt os for at høre nærmere eller for en personlig demonstration
Vores team af erfarne og dedikerede konsulenter står altid klar til at hjælpe og vejlede dig, så du kan træffe den bedste beslutning. Uanset om du har brug for rådgivning, eller hvis du ønsker at få en personlig demonstration, så er vi klar til at hjælpe.
Kontakt os i dag via formularen , og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.
Du er også velkommen til at kontakte os direkte på Tlf.: 70 87 05 40.