Hvad er Power Apps og hvordan kan din virksomhed bruge det?

Microsoft Dynamics 365 project service automation, Power Apps, Blog

Power Apps er et spændende værktøj, som giver mulighed for let at bygge skræddersyede virksomhedsapps – helt uden brug af kode.

Invester i fremtiden, CRM-projekt, byg skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps

Af Matthijn Hoogenboom, salgsdirektør, MicroPartner

Byg skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps

Microsoft er igen på banen med et spændende produkt, nemlig Power Apps. Men hvad er Power Apps og hvordan kan du og din virksomhed bruge det?

Power Apps er et spændende værktøj, som giver mulighed for let at bygge skræddersyede virksomhedsapps – helt uden brug af kode.

Power Apps kan bruges til at understøtte flere processer, der involverer workflow, automatisering, data visualisering, rapportering, samarbejde og meget mere. Med andre ord kan du tilføre digital transformering til manuelle processer. Du kan bygge skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps som en app på telefonen, en hjemmeside eller sågar i et Office 365 værktøj fx Teams.

Common Data Service

Power Apps bruger samme adgangsstyring og sikkerhedsstruktur fra Dynamics 365 CRM-suiten. Data er til rådighed på tværs af applikationer via Common Data Service. I kan derfor bruge den information om fx datastruktur og forretningsregler, som I allerede har defineret og bruger i Dynamics 365 til at bygge jeres app på.

Med Power Apps kan I altså bygge videre på den data I allerede har, men I kan også integrere andre 3. parts applikationer og programmer. Faktisk har Microsoft udviklet over 200 unikke kilder til integration af data, herunder Office 365, Dynamics 365, SQL og Common Data Service. På den måde kan du bygge skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps, der let kan deles.

Sammenkæd processer og arbejdsgange i en app

En af de væsentlige fordele er at du kan bygge skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps baseret på Office 365 og Dynamics 365. Har du fx en proces, der både benytter Office 365 Excel og entiteter fra Dynamics 365 Sales, kan du samle processen i en app. Det giver muligheder for at skræddersy løsninger til specifikke afdelinger, som understøtter netop den måde, I arbejder på.

Adgang til indbyggede værktøjer

Power Apps har indbygget en række værktøjer, som gør det let at komme i gang med at bygge skræddersyede virksomhedsapps:

  • Et bibliotek med appskabeloner, som du kan tilpasse efter jeres behov.
  • Et bibliotek med over 200 connectorer til at integrere data og systemer på tværs af Office 365.
  • Et let ”drag and drop” værktøj til at bygge apps med.
  • Tæt integration med andre Office 365 og Dynamics 365 værktøjer.

Kanvasapps og Modeldrevne apps

Power Apps består af to typer apps, nemlig Kanvasapps og Modeldrevne apps. Kanvasapps lader dig bygge apps ud fra et blankt kanvas (deraf navnet) uden at bruge kompliceret kode eller programmering. Hvis din app har behov for komplekse forretningslogikker, er det derimod Modeldrevne Apps, som du skal bruge. Modeldrevne Apps kan køre alene eller som back end til Kanvasapps.

Forskellen mellem Kanvasapps og Modeldrevne Apps

Groft sagt kan man sige, at Kanvasapps løser specifikke problemstillinger eller funktioner, hvor Modeldrevne apps understøtter komplekse processer, der tilmed kan spænde over mange underprocesser og over mange forskellige typer data.

Hos MicroPartner kan vi selvfølgelig rådgive dig i forhold til hvilken type app, der passer bedst til jeres virksomhed. Og vi kan selvfølgelig også hjælpe med at kortlægge processer og bygge apps, der matcher jeres behov.

Vil du vide mere?

Kontakt os på +45 4345 0660

Sådan kan du bygge skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps

Mulighederne for at inkorporere Power Apps i virksomheden er mange – faktisk er det kun fantasien, der sætter grænser. Hvis ovenstående ikke allerede har sat tanker og ideer i gang til hvordan du kan bygge skræddersyede virksomhedsapps med Power Apps, vil jeg her komme med et par eksempler til inspiration:

  • Hjælp til inspektioner

    Til medarbejdere i felten som kan indtaste oplysninger om fx reparation og resultater af inspektioner.

  • Kend din kunde

    Til ”Kend din kunde/klient app”, som kan bruges af medarbejderne til at lave ”due dilligence” om nye klienter baseret på forskellige kriterier og forskellige databaser.

  • Automatiske dokumenter

    Til at oprette standard dokumenter som fx kontrakter via automatiseringer baseret på forskellige kriterier og metadata.

  • Vurderingssystem

    Til at bygge et 360 graders vurderingssystem med input fra forskellige brugere, workflows og rapportering.

  • Overblik over it

    Til et system for it-afdelingen hvor de kan holde øje med hardware, mobile enheder og software licenser.

  • Marketing automatiseringer

    Til forskellige marketing automatiseringer til at følge op på kunder/klienter baseret på deres respons og interaktioner.

  • Kreditvurdering af kunder

    Økonomiafdelingen har brug for oplysninger om betalingsbetingelser osv. for virksomhedens kunder bl.a. for at kunne kreditvurdere kunder. De beslutter derfor at lave en modeldreven app. Adgangen til appen styres på specifikke sikkerhedsroller og indeholder kun de nødvendige entiteter, formularer og visninger.

  • Værktøj til lead håndtering

    Salgsafdelingen deltager tit på messer og har behov for et smart værktøj til lead håndtering. Derfor laver virksomheden en kanvas app, som indeholder en visitkortscanner til hurtig indfangning af kontaktoplysninger. Når et lead oprettes, griber et flow fat I det, tjekker postnummeret imod en postnummergruppering og tildeler leadet til den sælger, der er tilknyttet grupperingen. Herefter kan sælgerne arbejde videre med de nye leads i Dynamics 365 Sales.

  • Håndtering af intern hardware bestilling

    En virksomhed har behov for en smartere måde at håndtere intern hardware bestilling. De beslutter sig for at benytte både en Kanvasapp og en Modeldreven app. Kanvas appen lader medarbejderne bestille nyt hardware. Godkendelser af bestillingerne bliver styret enten via Microsoft Flow eller via en Modeldrevet app. Den Modeldrevne app har via Common Data Service adgang til priser, specifikationer osv. på hardware og styrer bestillingsprocessen hos leverandøren. Derudover styres den interne leveringsproces samt evt. individuelt hardware budget gennem den Modeldrevne app. Udleveret hardware registreres på brugerniveau og er tilgængelig i Common Data Service.

Har du brug for mere inspiration? Eller har du brug for hjælp til at komme i gang med at bygge apps, er du meget velkommen til at kontakte os på T 4345 0660.

X