Digital transformation – hvad betyder den for din virksomhed?

Digital transformation

Den digitale transformation har længe været over os, men COVID-19 har accelereret transformationsprocessen. Der er mange eksempler på, at virksomheder har måtte tage den kreative kasket på i den digitale transformations navn. Og på den måde har transformeret deres forretning for at kunne overleve.

Patrick Hoogenboom

Af Patrick Hoogenboom, adm. direktør, MicroPartner

Digital transformation

Den digitale transformation fylder mere og mere for virksomheder uanset deres industri og marked. Det sker i takt med, at der stilles større krav til virksomheders evne til at arbejde agilt og transformativt.

Arbejder man business-to-business er markedet ofte globalt fra dag ét. God kommunikation, opretholdelse af kunderelationer samt en hårfin balance mellem pris og kvalitet er dele af de hårde betingelser, man ofte står overfor.

Arbejder man til gengæld business-to-consumer er nethandel, ligeledes globalt hvis muligt, nærmest en selvfølge for de fleste. Kunderne stiller krav til hurtig levering, skarpe priser og konkurrencen er stor.

Vil du vide mere?

+45 4345 0660

Accelerering af den digitale transformation

Den digitale transformation har længe været over os, men COVID-19 har accelereret transformationsprocessen.

Den globale viruspandemi har tvunget selskaber til at indføre hjemmearbejdspladser og foretage digitale omstillinger hurtigere end nogensinde før.

Arbejde intelligent med IT

Evnen til at arbejde intelligent med IT til understøttelse af arbejdsprocesser er vigtigere end nogensinde før. Flere selskaber fødes i dag med digitale arbejdsprocesser som en integreret del af forretningsstrategien. De er skabt med ”cloud-first” tilgangen – en bestræbelse på brugen af cloudløsninger til understøttelse af den daglige drift før al andet. I modsætning til servere placeret fysisk på en given lokation til hosting af softwareløsninger, benyttes cloudløsninger som fx Microsoft Azure som hjemsted for virksomhedens IT-systemer.

Mange virksomheder har måttet se deres IT efter i sømmene og skrue op for nye investeringer. Det gælder især IT-sikkerhed, hjemmearbejdspladser og e-handel. Men krisetider er jo som bekendt også et springbræt for nye muligheder.

Den digitale transformation har sat sine tydelige spor i kølvandet på COVID-19. Lad os se nærmere på et par eksempler:

  • Eksempel 1

    Hurtig udrulning af videokonsultationsløsning

    Da COVID-19 ramte Danmark udrullede de praktiserende læger i samarbejde med Trifork og på vegne af Sundhedsministeriet en videokonsultationsløsning. Og løsningen blev udrullet i løbet af få uger vel at mærke! (Kilde: Computerworld)

  • Eksempel 2

    Codan indfører remote arbejde 40% af tiden

    Codan, et af landets største forsikringsselskaber, har meldt ud, at de bestræber sig på at medarbejdere skal kunne arbejde hjemmefra 40% procent af tiden eller to dage om ugen. Codans erfaring med hjemmearbejde under nedlukningen var tilsyneladende så positive, at hjemmearbejde bliver en permanent ordning. (Kilde: Berlingske)

    Eksempel 2

  • Eksempel 3

    E-handlen i vækst

    Også e-handlen har haft kronede dage. Undersøgelser viser, at 52% af danskerne under nedlukningen i foråret har handlet mere på nettet end de normalt ville gøre. Det samlede forbrug på nettet var i april 2020 større end omsætningen i januar og februar. (Kilde: Berlingske)

Digitale muligheder

Der er mange eksempler på, at virksomheder har måtte tage den kreative kasket på i den digitale transformations navn. Og på den måde har transformeret deres forretning for at kunne overleve. Under nedlukningen i Danmark, så man pludselig gourmet-restauranter lave take-away og fitnesscentre der begyndte at lave online holdundervisning. På arbejdspladsen blev fredagsvinen afholdt over Teams ligesom kreative sjæle fandt på at afholde motionsløb remote også. På den måde kunne vi alle være sammen hver for sig.

At arbejde med digital transformation

Når sommeren går på hæld, overvejer mange, hvordan vi skal håndtere bølge to af COVID-19. Og det er her den digitale transformation for alvor spiller ind. Ifølge Microsofts CEO, Nana Bule, kan digital transformation beskrives ud fra fire overordnede trends:

  • Engager dine kunder

    Forstå dine kunder, forudse deres behov og tilbyd dem bedre kundeoplevelser. Brug teknonologien til at interagere med dem.

  • Empower your employees

    Giv dine medarbejdere mulighed for at samarbejde uanset tid og sted.

  • Optimer din forretning

    Udnyt data til at optimere processer og forædle produkter via intelligens og service.

  • Transformer dine produkter

    Hvordan kan du forbedre dine produkter med data eller skabe nye produkter baseret på data.

En digital transformation af virksomheden kræver de rette værktøjer

Hvis du vil arbejde med den digitale transformation, er du nødt til at have de rette IT-værktøjer. Hvis vi skal parre de 4 ovenstående trends med IT, kunne resultatet se således ud:

Skal vi hjælpe dig med den digitale transformation?

Hos MicroPartner er vi certificeret Microsoft partner. Vi hjælper dig gerne med at gennemgå dine processer og transformere dem i fællesskab. Du kan vælge at begynde med enkelte applikationer eller produkter og bygge ud i takt med, at behovet opstår, og organisationen kan følge med. Alle produkter er tæt integreret og arbejder gnidningsfrit sammen baseret på Dynamics’ fælles datamodel, som også er fælles med Microsoft Office 365.

Kontakt os på +45 4345 0660.

Vil du vide mere?

+45 4345 0660

X