Hvad er kundestyring og lead management?

Lundestyring og lead management

Kundestyring og lead management kaldes også for CRM (Customer Relation Management) og hjælper virksomheder med at styre aktiviteter, der er relateret til kundeemner/leads og kunder.

Matthijn Hoogenboom

Af Matthijn Hoogenboom, salgsdirektør, MicroPartner

Hvad kan I bruge kundestyring og lead management til?

Det at have overblik over jeres kunder/leads og jeres kontakt med dem, er værdifuld viden. Og det er præcis det, I kan bruge CRM og kundestyring (og lead management) til.

Med et CRM-system kan I se hvilke af jeres ansatte der har og har haft dialog med kunden, hvilke aktiviteter der har været på kunden i forbindelse med salg, marketing, service (kundeservice og teknisk service).

Alle informationer om kunden bliver gemt ét sted, hvor samtlige afdelinger kan tilgå det. På den måde kan I bl.a. undgå at samme kunde bliver kontaktet af flere af jeres medarbejdere. Hver kunde har en primær kundeansvarlig, hvilket giver jer struktur og klarhed fx i forhold til kommunikation.

Ud over kundestyring og lead management kan CRM-systemet hjælpe jer med at spore salgsmuligheder, automatisere markedsføringsopgaver, få indsigt i kundeadfærd og bygge dertil tilpassede rapporter og dashboards.

Alt sammen så I kan tilbyde jeres kunde en bedre service og en bedre kundeoplevelse.

Dynamics 365

Hos MicroPartner arbejder vi med CRM i form af Dynamics 365 CRM, som overordnet vil kunne hjælpe jer med:

  • Øge jeres salg
  • Vinde flere ordrer
  • Bedre forstå kunderne
  • Forbinde salg, marketing og service

Dynamics 365 består af flere forskellige applikationer, som kan bruges sammen og hver for sig. Når vi taler om kundestyring og lead management, taler vi primært om applikationen Sales og sekundært om Marketing, Customer Service og Field Service.

Lad os dykke ned i de forskellige muligheder for kundestyring og lead management, som Dynamics 365 bl.a. giver mulighed for:

1. Spore kundeemner/leads og salgsmuligheder

I kan overvåge alle salgsmuligheder gennem salgsprocessen. I kan se hvor i processen salgsmuligheden på kundeemnet/leadet befinder sig, ligesom I kan se hvilken medarbejder, der har ansvaret for kundeemnet/leadet.

I vil også kunne følge med i sandsynligheden (pipelinen) for at salgsmuligheden bliver konverteret til en ordre.

I Dynamics 365 kan man tilpasse salgsprocessen til den enkelte virksomheds behov fx hvilke faser der skal til for at lukke en ordre. Nogle virksomheder nøjes med at have en salgsproces, hvor de kun arbejder med følgende:

Andre virksomheder kan have længere salgsprocesser som fx

2. Overvåge salget

I kan få et overblik over salget i realtid. I kan følge med i pipelinen og se om der er behov for evt. ekstra indsats rettet mod specifikke salgsmuligheder, for at konvertere dem til ordrer. I kan få overblik over de ”varmeste” salgsmuligheder, og I kan se hvilke salgsmuligheder der vindes og tabes og evt. hvem salgsmulighederne tabes til og hvorfor. Denne information giver jer indblik i om I fx skal justere jeres priser og/eller produkter.

3. Få indsigt i marketing

Via Artificial Intelligence (AI) kan I få hjælp til at identificere hvilke kundeemner/leads marketing kan overlevere til salg, og hvilke der har brug for yderligere pleje. I kan se hvilke salgsmuligheder, der har den højeste sandsynlighed for at blive til ordrer og hvilke der har den laveste sandsynlighed. I kan spore jeres marketingaktiviteter og se hvilke kunder, der tidligere har købt på baggrund af kampagner og hvilke, der ikke har. På den måde kan I bedre prioritere jeres tid og indsats.

Virksomheder taber op mod 40 procent af alle leads på gulvet, og alene det faktum er grund nok til at optimere og analysere på hele salgskæden, mener TheLeadCompany.

Læg bloggen her.

4. Automatiser opgaver og arbejdsgange

I kan automatisere rutineopgaver, så I får mere tid til at fokusere på andre opgaver. I kan fx oprette aktiviteter i kalenderen på baggrund af opkald, indsamle feedback fra jeres kunder/kundeemner, sende standardiserede e-mails, marketingkampagner og meget mere.

5. Forstå kundeadfærd

CRM kan hjælpe jer med at spore kommunikationen med kunden på tværs af touch points. Det giver jer mulighed for at se hvilken kommunikation, der fungerer og ikke fungerer. På den måde kan I løbende optimere jeres kommunikation.

6. Nå kunderne der hvor de er

Kundestyring og lead management hjælper jer med at nå kunderne på tværs af platforme, fx chat, opkald, e-mail, formularer og sociale medier. I får alle redskaber, herunder sagsstyring til at styre interaktionen med kunderne og yde dem en kundeservice i verdensklasse.

Har I behov for kundestyring og CRM?

Både store og små virksomheder har behov for kundestyring og lead management. Med et CRM-system fra Dynamics 365 kan I ensrette arbejdsgange, øge samarbejdet mellem afdelinger, forbedre kommunikationen både internt og eksternt og levere en bedre kundeoplevelse.

Vil du vide mere om kundestyring og lead management og alle de andre muligheder, der er Dynamics 365 CRM?

Kontakt os her.

Vil du vide mere?

+45 4345 0660

Fandt du ikke det, du ledte efter?

X