Hvad er Business Central?
Microsoft Dynamics 365 Business Central er en af applikationerne under Dynamics 365 paraplyen.
Business Central er en total ERP-løsning til virksomhedsadministration og er den nyeste version af Dynamics NAV (Navision).
Business Central er en omfattende løsning til virksomhedsadministration, der er udviklet til små og mellemstore virksomheder.
Hvad kan I bruge Business Central til?
Business Central hjælper jer med at forbinde økonomi, salg, service og drift, så jeres forretningsprocesser strømlines og kundeinteraktionerne forbedres – alt sammen så I kan tage bedre beslutninger.
Med andre ord er Dynamics 365 Business Central et ERP-system, som hjælper jer med styre og effektivisere processer inden for økonomi, finans og regnskab.
Med Business Central får I:
- Økonomistyring
- Finanssystem
- Regnskabssystem
- Produktionssystem
- Økonomisystem
Business Central kan bl.a. hjælpe jer med:
Introduktion til Business Central
En platform der kan udvides
I kan vælge at begynde med en enkelt Dynamics 365 applikation og bygge ud i takt med, at behovet opstår, og organisationen kan følge med.
I integrerer problemfrit de øvrige applikationer fx Sales, Project Operations og Customer Service, som giver jer mulighed for at samle systemerne og skabe forbindelse mellem forskellige teams for at understøtte jeres virksomheds vækst.
I har også mulighed for at benytte forskellige add-ons som fx Conitina og Lessor.
Hvordan kan MicroPartner hjælpe med Business Central?
For at få mest værdi ud af Dynamics 365 Business central skal løsningen afspejle jeres virksomhed og jeres måde at arbejde på. Måske har I behov for yderligere funktioner og integrationer, som passer netop til jeres behov?
Læs mere om hvordan vi kan hjælpe jer her.
Hvilke overvejelser skal du gøre dig?
Vi har samlet en række faktorer, som vi anbefaler, at I tager med i jeres ERP-overvejelser. Læs ERP-overvejelserne her.
Business Central – sådan virker det
Navision og C5 hedder nu Dynamics 365 Business Central
I 2000 fusionerede Damgaard og Navision, som begge var virksomheder, der specialiserede sig i ERP-systemer. Navision havde ét produkt nemlig ”Navision” og Damgaard havde ”AX” og ”C5”.
I 2003 opkøbte Microsoft Damgaard-/Navision-selskabet. Microsoft har løbende udviklet systemerne, herunder optimeret arbejdsprocesser, brugervenlighed og funktioner. ”Navision” kom til at gå under navnet ”Microsoft Dynamics NAV” eller blot ”NAV”, ”C5” blev til ”Microsoft Dynamics C5” og ”AX” blev til ”Microsoft Finance”.
I dag er Navision og C5 kommet ind under Dynamics 365-palletten og hedder nu Dynamics 365 Business Central.
Navision og C5
Kundehistorie: DanuCare
Fra system-kludetæppe til datasamspil
“Business Central er blevet livsnerven i vores forretning og vil være det i årene fremover.”
Sander Bille, Direktør, DanuCare – Læs kundehistorien her.
DanuCare har med Business Central opnået:
Kør jeres virksomhed hvor som helst med Business Central
På kontoret eller hjemme fra
Business Central kan køre, hvor I har brug for det, og tilbyder en ensartet brugeroplevelse, uanset hvordan I implementerer programmet.
Tag jeres virksomhed med på farten
I kan let tage adgangen til jeres virksomhed med på farten. Mobilversionen understøtter både brugere af skyen og on-premise, og giver jer en ensartet oplevelse på tværs af Windows-, Android- og iOS-enheder.
Business Central på jeres sprog
Business Central understøtter 25 sprog, som gør det lettere for jer at arbejde med løsningen.
Gem og overfør data på tværs af jeres systemer
I kan beskytte jeres data mod uautoriseret adgang med Microsofts datacenters automatiske kryptering.
Administrer jeres regnskaber med Business Central
Træf velovervejede beslutninger med Business Central
I kan træffe velovervejede beslutninger via tilknyttede data fra rapporter, diagrammer og Microsoft Power BI-dashboards på tværs af økonomi og regnskab, salg, indkøb og lager. I kan bruge udvidelsen med forudsigelse af forsinkede betalinger til at reducere jeres tilgodehavender.
Diagrammer og rapporter i realtid
I kan få vist diagrammer og rapporter i realtid via indbyggede rapporter, Excel eller Power BI. I kan bruge ubegrænsede dimensioner til dataene for at identificere mønstre og tendenser.
Fremskynd regnskabsafslutning og rapportering
I kan fremskynde regnskabsafslutning og rapportering via integrerede debitor- og kreditorfunktioner. I kan strømline processen med godkendelsesworkflow og Microsoft Power Automate-integration.
Spor jeres økonomiske resultater
I kan spore jeres økonomiske resultater med brugerdefinerede finans- og kontoskemarapporter. I kan evaluere omkostnings-, indtægts- eller avancerapportering i modulet Omkostningsregnskab.
Optimer jeres forsyningskæde med Business Central
Forudsig det mest optimale tidspunkt for genopfyldning af lageret
I kan forudsige det mest optimale tidspunkt for genopfyldning af lageret via indbygget intelligens baseret på AI. I kan bruge salgsprognoser og forventede lagerbeholdninger til automatisk oprettelse af købsordrer.
Få en holistisk visning af lagerbeholdning
I kan få en holistisk visning af din lagerbeholdning, og bruge den samme efterkalkulationsmetode eller forskellige metoder til jeres lagervarer. I kan frit flytte varer mellem lokationer og kontrollere den disponible beholdning via cyklusoptælling.
Arbejd proaktivt og omkostningseffektivt med jeres leverandører
I kan arbejde proaktivt og omkostningseffektivt sammen med jeres leverandører. I kan registrere potentielle leverandører, sende forespørgsler, og konvertere de bedste tilbud til ordrer. I kan konfigurere krævede godkendere som en hjælp til at sikre overholdelse af interne og eksterne politikker.
Systemgenererede forslag til genopfyldning af jeres lager
I kan bruge systemgenererede forslag til genopfyldning af jeres lager på basis af faktiske behov, prognosebehov og tilgængelighed.
Vil du vide mere?
Accelerer jeres salgsproces
Prioriter jeres kundeemner på baggrund af omsætningspotentiale
I kan prioritere jeres kundeemner på baggrund af omsætningspotentiale. I kan holde styr på alle jeres kundeinteraktioner, og få vejledning i det bedste opsalg, krydssalg og muligheder for fornyelse gennem hele salgscyklussen.
Optimer jeres indtægter, og imødekom kundernes behov
I kan optimere jeres indtægter, og imødekomme jeres kunders behov med fleksible pris- og rabatstrukturer for individuelle kunder og kundegrupper.
Oversigt over aftaler
I kan oprette en oversigt over aftaler med processer for salgs- og rammesalgsordrer. I kan hurtigt give dine kunder oplysninger om priser, rabatter, leveringsdatoer, produkttilgængelighed og udførelsesstatus.
Håndter kundereturneringer
I kan håndtere jeres kundereturneringer med styring af salgsreturvareordrer, herunder kreditnotaer, reparationer eller erstatninger.
Vil du vide mere?
Projekter til tiden og under budgettet
Opret, administrer og spor jeres projekter
I kan oprette, administrere og spore jeres kundeprojekter ved hjælp af timesedler og funktioner til avanceret jobefterkalkulering og rapportering. I kan udarbejde og redigere budgetter for at sikre rentabiliteten i jeres projekter.
Administrer ressourceniveauerne med planlægning af kapacitet og salg
I kan administrere ressourceniveauerne med planlægning af kapacitet og salg. I kan holde styr på kundefakturering i forhold til planlagte og faktiske omkostninger på ordrer og tilbud.
Tag effektive beslutninger
I kan tage effektive beslutninger via realtidsindsigt i projektstatus, rentabilitet og målepunkter for ressourceforbrug.
Læs også vores blogindlæg: Hvad er projektstyring?
Effektiv drift af jeres lager med Business Central
Optimer jeres lagerfaciliteter
I kan optimere jeres lagerfaciliteter ved at konfigurere placeringer og zoner i Business Central. På den måde kan I få dem til at afspejle layoutet på jeres lager med dets reoler og hylder.
Strømlin tilgang og lager
I kan strømline tilgang og lager ved hjælp af en skabelon til at bestemme den bedste placering af varer baseret på type, størrelse og placeringskapacitet.
Få tips til, hvor I kan flytte varer hen
Business Central kan give jer tips til, hvor I kan flytte varer hen for at optimere pladsen og plukprocessen. I kan fremskynde forsendelser, og reducere gnidninger, der skyldes cross-docking.
Brug realtidsdata
I kan bruge realtidsdata for hver varezone, placering og antal, så I kan efterkomme jeres kunders ordrer bedre.
Nå det optimale outputniveau med Business Central
Fremstil inden for forsynings- og kapacitetsbegrænsningerne
I kan fremstille inden for forsynings- og kapacitetsbegrænsningerne. I kan implementere produktionsprocessen i henhold til planen, selv i hektiske og komplicerede miljøer.
Angiv en liste over salgbare varer
I kan angive en liste over salgbare varer, råmaterialer, halvfabrikata eller ressourcer som en stykliste, der består af en færdigvare eller en pakke.
Produktionsordrer til mere komplekse processer
I kan bruge produktionsordrer til mere komplekse processer. I kan registrere forbrug og afgang, og administrere flere styklister og ruter. I kan afstemme spild og afvigelser i forbrug og afgang. Denne funktion kræver en licens til Microsoft Dynamics 365 Business Central Premium.
Lev op til jeres serviceløfter
Få et overblik over jeres service- og arbejdsopgaver
I kan få et overblik over jeres service- og arbejdsopgaver for at gøre tildelingen af arbejdsordrer til medarbejderne effektiv. I kan holde styr på serviceaftaler, så I kan yde en pålidelig service til kunderne.
Sørg for en nem overgang fra salg til eftersalg
I kan sørge for en gnidningsløs overgang fra salg til eftersalg ved automatisk at registrere leverede varer som servicevarer. I kan beholde de nødvendige detaljer på ét sted for at opnå optimal service.
Administrer eftersalgsproblemer
I kan administrere evt. eftersalgsproblemer, uanset om der kræves en fuld udskiftning eller en simpel reparation.
Spor reparationsdetaljer
I kan spore reparationsdetaljer, herunder brugte serviceartikler, reservedele og arbejdsløn i én serviceordre. I kan øge kundeloyaliteten ved at levere reservedele til kunder, mens deres udstyr er under vedligeholdelse. Denne funktion kræver en licens til Microsoft Dynamics 365 Business Central Premium.
Beskyt data og understøt overholdelse af GDPR
Respekter kunders ret til beskyttelse af personlige oplysninger
I kan bruge “indbygget beskyttelse af personlige oplysninger” og “beskyttelse af personlige oplysninger som standard” til at sørge for, at I overholder GDPR. I kan tildele og begrænse adgangen til personlige data på flere niveauer, og I kan aktivere revisionsspor for at skabe sikkerhed og øget ansvarlighed.
Håndter, gem og overfør data sikkert
I kan flytte og gemme personoplysninger frit på tværs af jeres systemer. Og I kan beskytte dem mod uautoriseret adgang med Microsofts datacenters automatiske kryptering.
Add-ons til Business Central
Der findes flere add-ons til Business Central. Fx kan du med Continia Collection Management du styre dine Direct Debit-aftaler og opkrævninger direkte fra Business Central, og spare besværet med at logge ind i din bank.
Kontakt os for mere info eller en gratis demo
Vores team af erfarne og dedikerede konsulenter står altid klar til at hjælpe og vejlede dig, så du kan træffe den bedste beslutning. Uanset om du har brug for rådgivning, eller hvis du ønsker at få en personlig demonstration, så er vi klar til at hjælpe.
Kontakt os i dag via formularen, og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt angående en demo eller mere information omkring Business Central – den nyeste version af NAV (Navision).
Du er også velkommen til at kontakte salgsdirektør Matthijn Hoogenboom på +45 2845 2008.