Hvad er marketing automation?

Marketing automation hjælper marketingafdelingen med at levere det rigtige indhold, til den rigtige modtager, på det rigtige tidspunkt.

Matthijn Hoogenboom

Af Matthijn Hoogenboom, salgsdirektør, MicroPartner

Marketing automation – hvad er det?

Marketing automation er en teknologisk platform designet til at hjælpe marketingafdelingen med at kommunikere på flere online kanaler (fx e-mail, sociale medier, landing pages) og automatisere rutineopgaver.

Marketing automation har til formål at guide modtageren til en bestemt handling:

Det kunne fx være:

  • Booke møde
  • Tilmelde seminar
  • Foretage et køb

Groft sagt bør marketing automation platforme være for marketingafdelingen, hvad CRM-systemer er for salgsafdelingen.

Med en marketing automation platform kan du som regel arbejde med følgende værktøjer:

  • E-mail marketing

  • Kampagne automatiseringer

  • Web formularer

  • Event Management

  • Rapportering og analyse

  • Spørgeundersøgelser

  • Websporing

  • Lead scoring

  • Landing pages

  • Social media marketing

Hvad kan du bruge marketing automation til?

En stor fordel ved marketing automation er muligheden for at indsamle data og reagere på det. Det kan fx være data om hvad besøgende læser på dit website, hvad de klikker på i e-mails, hvilke events de har vist interesse i/eller deltaget i og meget mere. Alle disse informationer hjælper dig med at opbygge viden om dine kunder/leads, så du bedre kan målrette din kommunikation, produkter og kampagner.

Lead management

Ved hjælp af lead scoring kan marketingafdelingen sende de mest kvalificerede leads videre til salgsafdelingen. Dermed kan samarbejdet mellem salg og marketing styrkes.

Kunderejser

Marketing automation kan også bruges til at optimere forskellige kunderejser. Det kan fx være event management, som kan bruge marketing automation til fx:

  • Bygge og udsende invitationer i e-mail
  • Bygge en landing page med formular til tilmelding
  • Håndtere tilmelding og framelding
  • Udsende reminders til de modtagere, som endnu ikke har tilmeldt sig

Gæstelisten kan sågar genereres ud fra tidligere gæstelister eller ud fra præferencer på leads. Mulighederne for at kombinere data og automatisere flows er mange.

Eksempel på campaign automation

Campaign Automation Animated, marketing automation

Værdi af marketing automation

Før du implementerer en marketing automation platform, bør du overveje følgende:

  • Definer hvordan du vil hjælpe kunden på vej mod den ønskede handling?

    Du skal tænke alle din virksomheds forskellige forløb igennem og optimere dem, så du fjerner alle forhindringer for kunden på vej mod den ønskede handling. Det kan fx være at nå kunderne på det rigtige tidspunkt, baseret ud fra deres tidligere handlinger og sende reminders. Det kan også være helt lavpraktisk som at gøre tilmeldingsfunktionerne nemmere at tilgå. Analyser den data du allerede har og indhent ny information fx gennem tilfredshedsundersøgelser.

  • Overvej hvilke typer data du har behov for at indsamle og hvordan du vil bearbejde det

    Du bør opstille krav for lead scoring og hvornår salg skal følge op på et lead. Men du bør også overveje, hvordan du vil bruge de indsigter du får omkring clicks i mails, besøg på website, deltagelse/interesse i events og meget mere.

    Overvej hvilke typer data du har behov for at indsamle og hvordan du vil bearbejde det

  • Vær også realistisk omkring vedligeholdelse og opfølgning

    Marketing automation kan være et glimrende værktøj, men der skal allokeres dedikerede ressourcer til at arbejde med det. Ellers vil du ikke få den værdi ud af det, som du ønsker.

Marketing Automation platforme

Der findes mange forskellige marketing automation platforme.

Hos MicroPartner arbejder vi med to forskellige: Dynamics 365 Marketing og Mailchimp. Fælles for alle disse platforme er, at data enten kan videresendes til CRM eller at data allerede er en del af CRM, hvor salg kan tilgå det. Det betyder bl.a. at alle stamdata om kunder/leads bor et sted, nemlig i CRM og vedligeholdes og opdateres i CRM.

Dynamics 365 Marketing giver dig marketing automation og CRM i ét samlet system uden integrationer.

Mailchimp er såkaldte add-on til Dynamics 365.

Mailchimp kan fungere uden Dynamics 365 som et ”stand alone” produkt og har også en mini CRM indbygget. Hvis dine behov er udover eller udvikler sig udover miniudgaven af CRM, kan Mailchimp let integreres i Dynamics 365 og data vil flyde frem og tilbage mellem Mailchimp og Dynamics 365.

Vælg den rette platform

Der er som regel mange overvejelser forbundet med at vælge den rette marketing automation platform. Elementer som pris og behov er vigtige.

Vil du vide mere? Kontakt os på +45 43450660 og så afdækker vi dine behov sammen.

Kontakt os for at høre nærmere eller for en personlig demonstration 

Vores team af erfarne og dedikerede konsulenter står altid klar til at hjælpe og vejlede dig, så du kan træffe den bedste beslutning. Uanset om du har brug for rådgivning, eller hvis du ønsker at få en personlig demonstration, så er vi klar til at hjælpe.

Kontakt os i dag via formularen , og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Du er også velkommen til at kontakte os direkte på Tlf.: 70 87 05 40.

Fandt du ikke det, du ledte efter?

X